Heatflux corrosion on welds

Lasverbindingen kunnen de stroming in de verdamperpijp verstoren. Uit schadegevallen
in de praktijk is gebleken, dat dit zeer zeker een ongunstige invloed op de corrosie
in verdamperpijpen. Maar ook uit schade onderzoek en uit laboratoriumexperimenten ( autoclaaf experimenten in ijzerchloride oplossingen aan een grote serie lasverbindingen van diverse materialen) is gebleken dat de staalsamenstelling de belangrijkste factor is bij de corrosie.

De corrosiegevoeligheid van de stalen 15Mo3 en St 35.3 in ferrochloride-oplossingen is hoger dan die van het staal 14Mn4. Het staal 14Mn4 heeft een redelijke corrosievastheid in deze oplossingen.

 

See for more information papers nr: 12 and 61.

Home » Heatflux » Heatflux corrosion on welds » Heatflux Corrosion on Welds
12_11.jpg
12_11.jpg
Gloeihuid
12_14.jpg
12_14.jpg
Cross sections of the corroded weld in Figure 2100. (Foto KEMA, ref 12).
12_18.jpg
12_18.jpg
Cross section of the corroded weld in Figure 2105. (Foto KEMA, ref 12).
2010.jpg
2010.jpg
Corrosion in a weld in a boiler tube. The weld material had a lower corrosion resistance than that of the tube and was attacked preferentially. (foto KEMA, ref 61).
2011.jpg
2011.jpg
A second example of preferential weld corrosion attack because of a low weld metal resistance. (foto KEMA, ref 12, 61.)
2012.jpg
2012.jpg
Two welds at 50 cm distance in the same tube. One weld (foto c) corroded at the heat loaded site. Cross section of the corroded weld see foto d. (foto KEMA, ref 61).